TECARTUS (Brexucabtagene Autoleucel) – CAR-T-Behandlung bei rezidiviertem oder refraktärem Mantelzell-Lymphom

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Juli 25, 2021: Kite, ein Gilead-Unternehmen (Nasdaq: GILD), gab heute bekannt, dass die FDA TecartusTM (Brexucabtagene Autoleucel, ehemals KTE-X19), das erste und einzige zugelassene chimäre Antigenrezeptor CAR T-Zelltherapie for the treatment of adult patients with relapsed or refractory mantle cell lymphoma, accelerated approval (MCL). The FDA granted priority review and breakthrough therapy designation to this one-time therapy, which was based on the results of ZUMA-2, a single-arm, open-label study in which 87 percent of patients responded to a single infusion of Tecartus, with 62 percent achieving a complete response (CR). 18% of patients who were evaluated for safety had Zytokin-Freisetzungs-Syndrom (CRS) of Grade 3 or higher, and 37% had neurologic toxicities of Grade 3 or higher.

“Despite promising advances, there are still significant gaps in treatment for MCL patients who progress after initial therapy,” said Michael Wang, MD, ZUMA-2 Lead Investigator and Professor, Department of Lymphoma and Myeloma, Division of Cancer Medicine, University of Texas MD Anderson Cancer Center. “Many patients have high-risk disease, which means they are more likely to progress despite treatment. “Tecartus is the first cell therapy available to people with relapsed or refractory MCL. It has an impressive response rate of nearly 90% and early clinical evidence suggests that remissions may last through later lines of therapy. This makes it an important choice for these patients.”

„Wir sind stolz darauf, unsere zweite Zelltherapie auf den Markt zu bringen, weil Kite sich verpflichtet hat, das Versprechen von CAR T-Therapie to patients with haematological cancers,” said Christi Shaw, Kite’s Chief Executive Officer. “I would like to express my gratitude to the patient study participants, caregivers, clinical researchers, regulators, and dedicated Kite colleagues who contributed to this approval, and we look forward to working with the Lymphom community to bring this potentially transformative therapy to patients with relapsed or refractory MCL.”

Tecartus’ product label includes a boxed warning about the risks of CRS and neurologic toxicities. The FDA has approved a Risk Evaluation and Mitigation Strategy (REMS) for Tecartus, which has been combined with the REMS for Yescarta® (axicabtagene ciloleucel). The REMS programme will inform and educate healthcare professionals about the risks associated with Tecartus therapy, and training and certification in the REMS programme will be a requirement for centres offering Tecartus therapy to receive final authorization.

MCL ist eine seltene Art von Non-Hodgkin-Lymphom (NHL), das sich aus Zellen in der „Mantelzone“ des Lymphknotens entwickelt und vor allem Männer über 60 betrifft. Nach einem Rückfall ist MCL extrem aggressiv und viele Patienten schreiten nach der Behandlung fort.

The Lymphoma Research Foundation’s Chief Executive Officer, Meghan Gutierrez, said, “This approval marks the first CAR T cell therapy approved for mantle cell lymphoma patients and represents a new frontier in the treatment of this disease.” “Researchers have made significant progress in our understanding of this disease over the last decade, and we’ve seen an increase in patient clinical trials, which we hope will continue to improve treatment strategies and options for people with mantle cell lymphoma. Today’s news builds on that progress and gives Mantelzelle patients and their families reason to be hopeful.”

Kite’s commercial manufacturing facility in El Segundo, California, will produce Tecartus. Kite achieved a 96 percent manufacturing success rate in the ZUMA-2 trial, with a median manufacturing turnaround time of 15 days from leukapheresis to product delivery. Patients with advanced disease, who are severely ill and at risk of rapid progression, require manufacturing speed in particular.

Kite Konnect®, eine integrierte Technologieplattform, die während des gesamten Therapieprozesses für Kites kommerzialisierte CAR T-Therapien, including courier tracking for shipments and manufacturing status updates, is available to patients whose healthcare professionals have prescribed Tecartus therapy. Kite Konnect is a support system for patients who are receiving Yescarta or Tecartus, as well as information for the healthcare teams who are supporting them.

KTE-X19 wird derzeit in der Europäischen Union evaluiert, und die Europäische Arzneimittel-Agentur hat ihm den Status Priority Medicine (PRIME) für rezidiviertes oder refraktäres MCL verliehen.

Ergebnisse der Tecartus-Studie

Die Zulassung von Tecartus basiert auf den Ergebnissen der laufenden Zulassungsstudie ZUMA-2, einer einarmigen, offenen Studie. 74 erwachsene Patienten mit rezidiviertem oder refraktärem MCL, die zuvor eine Anthracyclin- oder Bendamustin-haltige Chemotherapie, eine Behandlung mit Anti-CD20-Antikörpern oder einen Bruton-Tyrosinkinase-Inhibitor erhalten hatten, wurden in die Studie aufgenommen (Ibrutinib oder Acalabrutinib). Der primäre Endpunkt war die objektive Ansprechrate (Objective Response Rate, ORR), die als kombinierte Rate von CR und partiellem Ansprechen definiert wurde und von einem unabhängigen radiologischen Prüfausschuss gemäß der Lugano-Klassifikation (2014) beurteilt wurde. (IRRC).

In der Studie reagierten 87 Prozent der Patienten (n=60 auswertbar für die Wirksamkeitsanalyse) auf eine einzige Tecartus-Infusion, wobei 62 Prozent ein vollständiges Ansprechen erreichten. Die Nachbeobachtung erfolgte bei allen Patienten mindestens sechs Monate nach dem ersten objektiven Ansprechen der Krankheit. Die mediane Reaktionszeit muss noch bestimmt werden.

In the experiment, 18% of patients (n=82 evaluable for safety) had Grade 3 or higher CRS, while 37% of patients had neurologic problems. Anemia, neutropenia, thrombocytopenia, hypotension, hypophosphatemia, encephalopathy, leukopenia, hypoxia, pyrexia, hyponatremia, hypertension, infection-pathogen unclear, pneumonia, hypocalcemia, and lymphopenia were the most prevalent Grade 3 or higher adverse effects (10%). With a Risk Evaluation and Mitigation Strategy, the FDA approved Tecartus (REMS). The Yescarta (axicabtagene ciloleucel) and Tecartus (Brexucabtagen Autoleucel) REMS Program has been integrated with the Tecartus REMS and is now known as the “Yescarta (axicabtagene ciloleucel) and Tecartus (brexucabtagene autoleucel) REMS Program”

Über Tecartus

Tecartus is an autologous, anti-CD19 CAR T cell therapy. Tecartus uses the XLP Herstellungsprozess, der die Anreicherung von T-Zellen umfasst, ein notwendiger Schritt bei bestimmten bösartigen B-Zell-Erkrankungen, bei denen zirkulierende Lymphoblasten ein gemeinsames Merkmal sind. Neben MCL befindet sich Tecartus derzeit auch in Phase-1/2-Studien bei akuter lymphatischer Leukämie (ALL) und chronischer lymphatischer Leukämie (CLL). The use of Tecartus in ALL and CLL is investigational, and its safety and efficacy have not been established in these cancer types.

Tecartus-Indikation
Tecartus ist eine CD19-gesteuerte, genetisch veränderte autologe T-Zell-Immuntherapie, die für die Behandlung erwachsener Patienten mit rezidiviertem oder refraktärem Mantelzell-Lymphom (MCL) indiziert ist.

Diese Indikation wird im Rahmen einer beschleunigten Zulassung basierend auf der Gesamtansprechrate und der Dauer des Ansprechens zugelassen. Die weitere Zulassung für diese Indikation kann von der Überprüfung und Beschreibung des klinischen Nutzens in einer Bestätigungsstudie abhängen.

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