A study reported by Yasuhito Tanaka of the Nagoya City University Medical Department in Japan showed that the single nucleotide polymorphism (SNP) in the TLL1 gene is related to the occurrence and development of hepatocellular carcinoma after radical cure of hepatitis C virus infection. (Gastroenterology. 2017, 152: 1383-1394.) The researchers established different models by combining TLL1 gene mutation with other significant risk factors to predict the risk of liver cancer in patients with different degrees of liver fibrosis. TLL1 gene variants can be used to predict the risk of Leberkrebs in patients who have achieved a sustained virological response (SVR) in clinical practice. The study included Japanese patients who still suffered from liver cancer after interferon eradication of hepatitis C virus, and used genome-wide association analysis to identify which genes were mutated. The results showed that the TNP1 gene SNP rs17047200 on chromosome 4 is closely related to the occurrence of liver cancer after eradication of hepatitis C virus. There is no obvious linkage disequilibrium between other SNPs and rs17047200, and no more promising SNPs have been found in the exons and promoter regions of TLL1. Tanaka commented: “The mutant genes of liver cancer caused by hepatitis C virus include MICA and DEPDC5, which is very different from our test results.” In a multivariate analysis, the AT / TT base pairing of rs17047200 may lead to a 78% increased risk of liver cancer (P = 0.008). In the group of patients with mild fibrosis, older age is an independent risk factor for liver cancer; in the group of severe fibrosis, postoperative alpha-fetoprotein level and low albumin level are also risk factors. In two groups of liver fibrosis rat models, the mRNA level of TLL1 has increased, but only one group of models of TLL1 mRNA level is consistent with the progress of liver fibrosis. The level of TLL1 mRNA in patients with chronic hepatitis C also increases as liver fibrosis worsens.
Tananka betonte: „Diese Daten zeigen zunächst den Zusammenhang zwischen der TLL1/Tll1-Expression und der Aktivierung hepatischer Sternzellen oder dem Fortschreiten der Leberfibrose bei Tieren oder in vitro und beim Menschen (das Modell ist Leberkrebs im Zusammenhang mit nichtalkoholischer Steatohepatitis). Es könnte möglicherweise einen neuen Mechanismus der Leberfibrose oder -krebsbildung aufklären. Nachdem der Patient eine radikale Behandlung gegen das Hepatitis-C-Virus erhalten und SVR erhalten hat, können TLL1-SNP-bezogene Experimente verwendet werden, um Personen mit einem Risiko für Leberkrebs zu identifizieren. Wenn TLL1 SNP mit verglichen wird, kann die Kombination aus Alter, Grad der Fibrose, hohem Alpha-Fetoprotein-Spiegel und anderen signifikanten Risikofaktoren dabei helfen, das Risiko für Leberkrebs nach SVR klinisch vorherzusagen. Kein oraler Interferon-Behandlungsplan in Kombination mit einer direkt wirkenden antiviralen Arzneimitteltherapie wird in entwickelten Ländern zur Standardtherapie gegen das Hepatitis-C-Virus. Es bedarf jedoch noch weiterer Forschung, um zu beurteilen, ob TLL1-Mutationen mit dem Auftreten von Leberkrebs nach der Behandlung mit interferonfreiem SVR zusammenhängen.